Już w następnym tygodniu uczniowie klasy 1a wezmą udział w pierwszych zajęciach w ramach projektu Gdynia na fali. Zapraszamy do zapoznania się z planem pierwszych zajęć.

W pierwszej części spotkania skupimy się na podstawach ratownictwa na wodzie i zapoznamy się z jednostką morską „KWAZAR” zacumowaną przy nabrzeżu Marina Gdynia.

Dzieci dowiedzą się między innymi do czego służą pasy ratunkowe, koło ratunkowe i pławka świetlna, naucza się wiązać proste węzły oraz obejrzą pokaz ratownictwa i zapoznają się z oznaczeniami związanymi z bezpieczeństwem nad wodą.
 

Więcej informacji na stronie: http://gdyniasport.pl/kategoria/projekty/gdynia-na-fali-2015/aktualnosci-gdynia-na-fali-18/

Drodzy Rodzice i Trzecioklasiści!

Otwieramy nabór do klasy IV sportowej o specjalności żeglarstwo. Klasę tworzymy we współpracy z Yacht Klubem Stal Gdynia, trenerem klasy będzie pan Sławomir Wierzchowski.

Serdecznie zapraszamy!

A dlaczego to klasa będzie wyjątkowa? Będziemy uczyć się teorii, będziemy trenować na sucho, ale przede wszystkim nasze wspaniałe czwartaki będą żeglować na Zatoce Gdańskiej w ramach lekcji wychowania fizycznego!

Poniżej prezentujemy kompletny projekt planowanej edukacji żeglarskiej w naszej szkole, wzbogacony o edukację turystyczną i regionalną:

Projekt żeglarskiej klasy w Szkole Podstawowej nr 53 powstał dzięki współpracy Dyrekcji oraz przedstawicieli Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej nr 53, Rady Rodziców Szkoły Podstawowej nr 53 oraz Yacht Klubu Stal. Zawiera założenia, opis oraz sposoby realizacji planu edukacji żeglarskiej.

 

1.     ZAŁOŻENIA PROJEKTU

Zdajemy sobie sprawę z różnego poziomu kompetencji społeczno-kulturowych dzieci i młodzieży zamieszkujących nasze miasto. Zróżnicowany poziom dostępu do dóbr kultury i edukacji, w tym  edukacji sportowej, jest jednym z kluczowych problemów zagadnienia wyrównywania szans. Można dostrzec również wyraźne zróżnicowanie mieszkańców pod względem dochodów i czasochłonności wykonywanej pracy gdynian. Żeglarstwo uważane jest za sport elitarny oraz niezmiernie drogi, na którego uprawianie - w opinii mieszkańców - niewielu stać. Pragniemy młodym mieszkańcom Gdyni przybliżyć morze i jego atuty, gospodarkę morską, sport związany z morzem oraz możliwości, które stoją przed nimi otworem, a z których bardzo często nie zdają sobie sprawy. Nasz projekt utworzenia żeglarskiej klasy IV w SP nr 53 z jednej strony propaguje wiedzę o regionie pomorskim, związaną z poznawaniem własnego regionu i rozwojem świadomości ekologicznej dzieci i konieczności troski o ekosystem Bałtyku, z drugiej zaś strony chcemy zagwarantować młodzieży świetną rozrywkę, dobrze i zdrowo spędzony czas oraz jedyną w swoim rodzaju edukację, otwierającą przed młodymi ludźmi nowe perspektywy na przyszłe życie. W ciągu pięciu lat szkolnych, korzystając z pomocy jednego z najbardziej znanych i cenionych klubów żeglarskich – Yacht Klub STAL GDYNIA pragniemy zaznajomić młodzież z żeglarstwem, jego specyfiką, a także z ofertą turystyczno-kulturalną oferowaną przez Gdynię. Dyscyplina sportowa, jaką jest żelastwo postrzegana jest na świecie jako sport elitarny i właśnie takie poczucie własnej wartości chcemy przekazać naszym kursantom. Dzięki zajęciom będą mogli pokonać własne słabości i lęki, nauczą się współpracy w grupie, podejmowania wyzwań i odpowiedzialności za siebie oraz innych. Jednocześnie chcemy pokazać piękno tego sportu oraz jego zalety wychowawcze. W ramach szkolnej nauki dzieci odbędą rejsy po Zatoce Gdańskiej wielkim pełnomorskim jachtem SY Copernicus oraz SY Purga jak i mniejszymi i szkolnymi łódkami – klasy omega (na których również od klasy VII będą miały okazje brać udział w regatach). Początki swojej przygody uczniowie zaczną od klasy Optimist, na której na całym świecie szkolą się młodzi adepci żeglarstwa. Będą brali udział w regatach na terenie województwa pomorskiego, jak i poza nim. Zajęcia przeprowadzane będą przez wykwalifikowanych instruktorów żeglarstwa oraz opiekunów. Swoistym novum będzie zaangażowanie na zasadzie wolontariatu dzieci, które na co dzień uczęszczają do szkółki żeglarskiej YK Stal. Będą one pełnić wobec naszych kursantów z SP 53 role przewodników po nowo odkrywanym świecie żeglarstwa. Nowe przyjaźnie oraz poznawanie się podczas wspólnych działań, pozwolą im na lepsze zaaklimatyzowanie się w klubie w nowej grupie rówieśniczej. Idea wolontariatu służy także rozwojowi społeczeństwa obywatelskiego, a nasi uczniowie w przyszłości będą mogli też pełnić tę rolę wobec młodszych kolegów i koleżanek. W ramach zajęć szkolnych dzieci zwiedzą zarówno gdyńskie muzea jak i atrakcje turystyczne, nauczą się współpracować oraz twórczo rozwijać. Edukacja żeglarska będzie stanowić kontynuację, a przede wszystkim poszerzenie wieloletniej oferty ZSO nr 6, w której od kilkunastu lat prowadzone są klasy wzbogacone o edukacją regionalną, geografię turystyki oraz podstawowe zagadnienia z zakresu turyzmu.

Chcemy, aby wraz z nauką i dobrą zabawą powiązaną z nabywaniem nowej wiedzy i umiejętności, przekazać młodym ludziom proste przesłanie: NIE MA DLA WAS RZECZY NIEMOŻLIWYCH! Wszystko stoi przed Wami otworem, Wasz los jest w Waszych rękach, im większe sobie postawicie wymagania i wyższe cele, tym więcej na tym zyskacie. Morze jest tego najlepszym symbolem.

 

2.     YACHT KLUB STAL

 Yacht Klub Stal Gdynia jest stowarzyszeniem zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym. Klub został założony w roku 1946. Statutowym celem klubu jest propagowanie i uprawianie żeglarstwa sportowego oraz turystycznego. Siedziba klubu mieści się w Gdyni przy Alei Jana Pawła II 9 w basenie jachtowym im. Zaruskiego.

Klub liczy ponad 200 członków. Dysponuje 2 dużymi jachtami morskimi. Prowadzi szkółkę żeglarską, sekcje sportowe Optimist gr. A i B, sekcję klas jednoosobowych oraz klasy 505. Szkółka żeglarska liczy ponad 80 młodych żeglarek i żeglarzy. Klub dysponuje budynkiem i terenem w Gdyni, dzięki czemu może zaprosić do uczestnictwa armatorów jachtów prywatnych. Przy klubie funkcjonują niezależne przedsięwzięcia – warsztat szkutniczy, szkoła żeglarska Junga i inne świadczące usługi na rzecz żeglarzy. Entuzjaści sportu żeglarskiego korzystają w sekcjach sportowych z: łodzi Optimist, łodzi Laser, Europa, 505. Szkółka żeglarska oferuje najmłodszym (od wieku przedszkolnego) zajęcia na jachtach Optimist, a nieco starszym – na Omegach. Trenerzy dysponują łodziami asekuracyjnymi typu RIB. Klub dysponuje bezpiecznym i komfortowym busem. Klubowa flota jachtów morskich składa się z: flagowego jachtu Copernicus klasy Opal; Purga – Bavaria 37. Wieloletnie doświadczenie oraz prężny rozwój klubu są gwarantem wysokiego poziomu edukacji żeglarskiej. Wychowankowie Szkółki Żeglarskiej i sekcji sportowych klubu od lat zajmują czołowe lokaty w rywalizacji krajowej i międzynarodowej. Ostatnio Pomorskim Talentem roku 2017 została zawodniczka sekcji Optimist - Alicja Tutkowska.

 

3.     SZKOŁA PODSTAWOWA NR 53

Szkoła jest nową placówką na gdyńskim rynku usług edukacyjnych, której pojawienie się związane jest z reformą oświaty wprowadzoną w ubiegłym roku.  

Zasoby szkoły prezentuje poniższy schemat:

 

Oferta całego zespołu szkół opiera się na innowacyjnych metodach nauczania (plan daltoński) oraz poszerzonej edukacji turystycznej i ekonomicznej. Jednocześnie specyfika szkoły wymaga położenia nacisku na integrację dzieci zdrowych z niepełnosprawnymi, rozwój wielorakich narzędzi komunikacyjnych oraz rozwój idei wolontariatu. Strategia rozwoju zespołu szkół na kolejne lata przewiduje kontynuację działań, które okazały się sukcesem, ale przede wszystkim wprowadzanie kolejnych innowacji, które uczynią ofertę szkoły atrakcyjną na tle innych szkół w Trójmieście. Dzięki pozyskaniu nowych partnerów oraz ścisłej współpracy z w/w Klubem Żeglarskim szkoła chciałaby rozwinąć edukację sportową, która do tej pory nie była priorytetem w naszym zespole szkół. Zmiana trybu życia naszych uczniów, zainteresowanie światem wirtualnym oraz związane z tym problemy (uzależnienie od internetu, cyberprzemoc, bullying, wady postawy, nadwaga i otyłość wśród dzieci oraz młodzieży) sprawiają, że musimy zaproponować naszym uczniom alternatywny – zdrowy sposób spędzania wolnego czasu. W ramach projektu „Klasa na fali” szkoła udostępni sale lekcyjne i sportowe w celu przeprowadzenia szkoleń i zajęć żeglarskich przez wykwalifikowanych trenerów klubu. Uzupełnieniem edukacji żeglarskiej byłyby wspólne uroczystości, spotkania i festyny związane z edukacją morską, szkolnymi imprezami czy świętowaniem postępów naszych uczniów. Jednocześnie szkoła pragnie kontynuować współpracę z klubem na bieżących zasadach w innych klasach (zarówno dzieci słyszących, jak i z wadą słuchu), tak aby elementy edukacji żeglarskiej były udziałem każdego ucznia ZSO nr 6.

 

4.     Ogólne założenia klasy żeglarskiej I-III

·       Szkolenie żeglarskie realizowane w ramach lekcji wychowania fizycznego kl. I-III (10godz./tydz.)

·       Dzieci zostają zabierane transportem klubowym ze szkoły do klubu i z powrotem.

·       Opieka szkoleniowa Yacht Klubu Stal Gdynia

·       Korzystanie z obiektów i sprzętu Yacht Klubu Stal Gdynia

·       Korzystanie z sauny Yacht Klubu Stal Gdynia

·       Elementy edukacji żeglarskiej realizowane również na lekcjach nauczania zintegrowanego

·       Nauka pływania

·       Propagowanie żeglarstwa oraz Gdyni jako Żeglarskiej Stolicy Polski.

·       Nauka: zasad bezpieczeństwa, teorii żeglowania, etykiety żeglarskiej, budowy jachtów, nawigacji, meteorologii, ratownictwa, pływania na jachcie Optimist, historii żeglarstwa

·       Letnie zgrupowania i obozy żeglarskie

 

5.     Cele i zadania w etapie edukacyjnym I-III:

 

1.     Poznanie zasad bezpieczeństwa na wodzie i wokół wody

2.     Poznanie etykiety żeglarskiej

3.     Opanowania samodzielnego żeglowania łódką klasy Optimist.

4.     Poznanie przepisów regatowych żeglarstwa

5.     Udział w regatach żeglarskich

6.     Propagowanie żeglarstwa jako typowo gdyńskiego sportu.

7.     Dbanie o ogólną sprawność fizyczną.

8.     Poznanie najważniejszych faktów z historii żeglarstwa

 

6.     Szczegółowy plan dla poszczególnych poziomów edukacji:

 

6.1 Dla klasy I:

Cele i zadania:

1.     Poznanie zasad bezpieczeństwa na wodzie i wokół wody

2.     Dbanie o etykietę żeglarską

3.     Oswojenie z wodą, łódką klasy Optimist

4.     Opanowanie podstawowych umiejętności potrzebnych w żeglowaniu łódką klasy Opimist 

5.     Poznanie podstawowych przepisów regatowych

6.     Podnoszenie poziomu sprawności fizycznej

7.     Poznawanie historii gdyńskiego żeglarstwa

Dodatkowe efekty kształcenia Uczeń potrafi bezpiecznie korzystać ze sprzętów wodnych, zna zasady bezpieczeństwa nad wodą, wie na czym polega kultura żeglarska, potrafi właściwie zachowywać się na wodzie. Potrafi sterować Optimistem, zna podstawową budowę jachtu, zna prawo drogi. Zna najważniejsze wydarzenia z historii morskiej Gdyni.

 

6.2 Dla klasy II:

Cele i zadania:

1.     Dbanie o bezpieczeństwo zgodne z „dobrą praktyką żeglarską”

2.     Nauka żeglowania na Optimiście

3.     Rozwijanie wiedzy i umiejętności potrzebnej do obsługi łódki klasy Optimist

4.     Nauka znajomości przepisów regatowych żeglarstwa

5.     Udział w regatach żeglarskich

6.     Podnoszenie poziomu sprawności fizycznej

7.     Poznawanie historii gdyńskiego żeglarstwa

 Dodatkowe efekty kształcenia: Uczeń potrafi żeglować Optimistem. Opanował w stopniu podstawowym wiedzę na temat przepisów regatowych. Zna historię polskiego żeglarstwa regatowego, zna główne postacie.

 

6.3 Klasa III:

Cele i zadania:

1.     Dbanie o bezpieczeństwo zgodne z „dobrą praktyką żeglarską”

2.     Opanowanie umiejętności żeglowania na Optymiście

3.     Rozwijanie wiedzy i umiejętności potrzebnej do obsługi łódki klasy Optimist

4.     Doskonalenie znajomości przepisów regatowych żeglarstwa

5.     Udział w regatach żeglarskich

6.     Podnoszenie poziomu sprawności fizycznej

7.     Poznawanie historii polskiego żeglarstwa

Dodatkowe efekty kształcenia: Opanowanie w stopniu bdb żeglowania łódką klasy Optimist. Opanował wiedzę na temat przepisów regatowych. Zna historię żeglarstwa, zna główne postacie i ich sukcesy.

7.     Ogólne założenia klasy żeglarskiej IV-VIII:

·       Szkolenie żeglarskie realizowane w ramach lekcji wychowania fizycznego kl. IV-VIII
(8-10 godz./tydz.) Transport klubowy uczniów na trasie szkoła-klub-szkoła. Opieka szkoleniowa Yacht Klubu Stal Gdynia

·       Korzystanie z obiektów i sprzętu Yacht Klubu Stal Gdynia

·       Korzystanie z sauny Yacht Klubu Stal Gdynia

·       Elementy edukacji żeglarskiej realizowane na lekcjach fizyki, matematyki, przyrody (klasa IV), geografii, języka polskiego, historii, plastyki, muzyki, techniki, turystyki Nauka pływania

·       Propagowanie żeglarstwa oraz Gdyni jako żeglarskiej stolicy Polski

·       Poznanie głównych walorów przyrodniczych i antropogenicznych Gdyni

·       Nauka zasad bezpieczeństwa, teorii żeglowania, etykiety żeglarskiej, budowy i klasyfikacji jachtów, nawigacji, meteorologii, ratownictwa, pływania na jachcie Optimist, Omega, jachcie pełnomorskim

·       Letnie zgrupowania i obozy żeglarskie

 

8.     Cele i zadania edukacji żeglarskiej w etapie edukacyjny IV-VIII:

 

1.     Poznanie zasad bezpieczeństwa na wodzie i wokół wody

2.  Poznanie etykiety żeglarskiej

3.  Opanowania samodzielnego żeglowania łódką klasy Optimist..  Opanowanie żeglowanie łódką klasy Omega

4.  Poznanie przepisów regatowych żeglarstwa

5.  Udział w regatach żeglarskich

6.  Udział w rejsie na jachcie pełnomorskim

8.  Propagowanie żeglarstwa jako typowo gdyńskiego sportu – edukacja regionalna

8.  Zdobycie wiedzy i umiejętności potrzebnych do zdobycia uprawnień Żeglarza Jachtowego

9.  Dbanie o ogólną sprawność fizyczną

 

9.     Szczegółowy plan dla poszczególnych poziomów edukacji:

9.1 Dla klasy IV:

Cele i zadania:

1.   Poznanie zasad bezpieczeństwa na wodzie i wokół wody

2.   Dbanie o etykietę żeglarską

3.  Opanowanie podstaw żeglowania łódką klasy Optimist

4.  Opanowanie wiedzy i umiejętności potrzebnej do obsługi łódki klasy Optimist

5.  Poznanie przepisów regatowych żeglarstwa

6.  Udział w regatach żeglarskich

7.  Podniesienie poziomu sprawności fizycznej

8.  Poznawanie historii gdyńskiego żeglarstwa

 

Efekty kształcenia:

Uczeń potrafi:

·       bezpiecznie korzystać ze sprzętów wodnych, zna zasady bezpieczeństwa nad wodą, wie na czym polega kultura żeglarska

·       właściwie zachowywać się na wodzie

·       żeglować Optimistem, zna podstawową budowę jachtu, zna podstawowe przepisy regatowe, zna zarysy historii morskiej Gdyni, zna najważniejsze jednostki morskie

 

9.2 Dla klasy V:

Cele i zadania:

1.     Dbanie o bezpieczeństwo zgodne z „dobrą praktyką żeglarską”

2.     Doskonalenie umiejętności żeglowania na Optimiście

3.  Rozwijanie wiedzy i umiejętności potrzebnej do obsługi łódki klasy Optimist

4.  Doskonalenie znajomości przepisów regatowych żeglarstwa

5.  Udział w regatach żeglarskich

6.  Podnoszenie poziomu sprawności fizycznej

7.  Poznawanie historii gdyńskiego żeglarstwa

 

 Efekty kształcenia:

·       Uczeń dysponuje rozwiniętą wiedzą na temat konstrukcji jednostek morskich, opanował wiedzę na temat konstrukcji Optimista

·       Uczeń zna podstawy taktyki regatowej

·       Uczeń dysponuje rozwiniętą wiedzą na temat przepisów regatowych

·       Uczeń zna główne postaci gdyńskiego żeglarstwa, osiągnięcia polskiego yachtingu

 

9.3 Klasa VI:

Cele i zadania:

1.     Dbanie o bezpieczeństwo zgodne z „dobrą praktyką żeglarską”

2.     Opanowanie umiejętności żeglowania na Optymiście

3.  Rozwijanie wiedzy i umiejętności potrzebnej do obsługi łódki klasy optimist

4.  Doskonalenie znajomości przepisów regatowych żeglarstwa

5.  Udział w regatach żeglarskich

6.  Podnoszenie poziomu sprawności fizycznej

7.  Poznawanie historii polskiego żeglarstwa

 

Dodatkowe efekty kształcenia:

·       Uczeń opanował w stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat przepisów regatowych

·       uczeń zna typy jednostek morskich, ich budowę oraz specyfikę i przeznaczenie

·        uczeń orientuje się w taktyce regatowej

·       Uczeń zna historię polskiego yachtingu, zna główne postacie i ich biografie

 

9.4 Klasa VII

Cele i zadania:

1.     Dbanie o bezpieczeństwo zgodne z „dobrą praktyką żeglarską”

2.     Opanowanie umiejętności żeglowania na łódce klasy Omega

3.     Rozwijanie wiedzy i umiejętności potrzebnej do obsługi łódki klasy Omega

4.     Doskonalenie znajomości przepisów regatowych żeglarstwa

5.     Udział w regatach żeglarskich

6.     Podnoszenie poziomu sprawności fizycznej

7.     Poznawanie historii żeglarstwa

 

Efekty kształcenia:

·       Uczeń doskonale orientuje się w etykiecie morskiej oraz w zasadach bezpieczeństwa morskiego

·       Uczeń przeszedł kursy pierwszej pomocy z uwzględnieniem specyfiki morskiej. Poznaje budowę i specyfikę klasy Omega, zasady żeglowania oraz budowę jachtu. Poznaje historię światowego żeglarstwa . Potrafi samodzielnie żeglować na klasie Omega

 

9.5 Klasa VIII

Cele i zadania:

1.     Dbanie o bezpieczeństwo zgodne z „dobrą praktyką żeglarską”

2.     Opanowanie umiejętności żeglowania na łódce klasy Omega

3.     Rozwijanie wiedzy i umiejętności potrzebnej do obsługi łódki klasy Omega

4.     Doskonalenie znajomości przepisów regatowych żeglarstwa

5.     Udział w regatach żeglarskich

6.     Udział w rejsie na jachcie pełnomorskim

7.     Opanowanie elementów nawigacji oraz meteorologii morskiej

8.     Przygotowanie do egzaminu na Żeglarza Jachtowego (egzamin od 14 lat)

9.     Podnoszenie poziomu sprawności fizycznej

10.  Poznawanie historii żeglarstwa

 

Efekty kształcenia:

·       Uczeń doskonale zna przepisy morskie, regatowe oraz orientuje się w taktyce regatowej

·       Uczeń zna historię morską Gdyni, Polski oraz podstawy historii morskiej świata

·       Uczeń zna najważniejsze osiągnięcia morskie, wydarzenia oraz rozpoznaje poszczególne klasy regatowe, jak i jednostki morskie

·       Uczeń zna budowę dużych jachtów pełnomorskich oraz potrafi nimi samodzielnie (choć pod opieką) manewrować. Jest samodzielny, odpowiedzialny i przewidujący

·       Uczeń jest przygotowany do egzaminu na stopień żeglarski

 

Szkółka żeglarska Yacht Klub Stal. Dzieci na SY Purga wypływają w swój pierwszy rejs po Zatoce Gdańskiej. Gdynia 2017.  Foto YK STAL

 

10.  Flota YK Stal oddana do dyspozycji projektu.

 

COPERNICUS

Jacht „Copernicus” został zaprojektowany do udziału w regatach okołoziemskich Whitbread Round The World Race '73, Stanowił on powiększenie seryjnego Opala II tak, by uzyskać regatową wartość 33 stopy według IOR. Przeprojektowana została rufa, ster zainstalowany na skegu, zmieniono strzałkę pokładu. Drewniany kadłub „Copernicusa” zbudowany został w Gdańskiej Stoczni Jachtowej Stogi w 1973 roku przy udziale członków Yacht Klubu Stal Gdynia. Konstruktorami byli Edmund Rejewski i Wacław Liskiewicz, w projektowaniu takielunku uczestniczył oraz nadzorował budowę kpt. Zygfryd Perlicki. W regatach okołoziemskich Whitbread Round The World Race '73 jacht zajął 11. miejsce. Załogę stanowili: kapitan Zygfryd Perlicki, załoga: Zbigniew Puchalski, Bogdan Bogdziński, Ryszard Mackiewicz, Bronisław Tarnacki. Po zakończeniu regat jacht służył i służy celom statutowym Yacht Klubu Stal Gdynia, w tym szkoleniu żeglarskiemu, organizowaniu rejsów i częściowo czarterom. Pływa po Bałtyku i Morzu Północnym. Copernicus jest flagowym jachtem. Yach Clubu Stal Świetnie sprawdza się w ciężkich warunkach, a rasowa linia kadłuba wzbudza zazdrość w zachodnich portach. Jacht szczególnie polecany amatorom prawdziwego żeglarstwa, ludziom, którzy pragną poczuć smak oceanicznej żeglugi.

 

PURGA

Purga to wywodzący się z języka fińskiego zimny, porywisty wiatr wiejący nad Syberią, niosący ze sobą zadymki i zawieje. Nazwa nawiązuje do warunków, w jakich w listopadzie 2006 roku jacht był sprowadzany do Polski. Przeszedł on (i załoga) rzetelną próbę żeglugi w naprawdę ciężkich warunkach – przeszedł z pełnym sukcesem. Jacht ten należy do bardzo popularnego typu Bavaria 37 i zapewnia wygodną, wręcz komfortową żeglugę 8 osobom. Jacht przy sporych rozmiarach i odpowiednim ożaglowaniu jest lekki, a przez to szybki i dobrze żeglujący, zapewnia realizację dalszych rejsów. Koło sterowe zapewnia lekkie sterowanie, kokpit chroniony jest składaną owiewką. Praktycznie wszystkie fały i liny zostały poprowadzone do kokpitu, przez co praca na jachcie jest wygodna i bezpieczna. Jacht wyposażony jest w mocny i sprawny silnik Volvo. Wygoda prowadzenia jachtu jest zapewniona dzięki wielu urządzeniom. Jacht wyposażony jest w profil masztowy Selden umożliwiający rolowanie grota – w ten sposób refowanie grota może być przeprowadzane stopniowo zależnie od warunków. Podobnie genua na rolerze marki Furlex. Jacht wyposażony jest w autopilot Autohelm, sternik ma również wgląd w repetytory elektroniki. Jacht wyposażone jest w ogrzewanie Webasto, co umożliwia realizację rejsów od kwietnia do końca października. Mimo, że jacht nie zwraca na siebie uwagi tak, jak nasz flagowy Copernicus, jego wygląd jest również bez zarzutu. Dobry stan ogólny, pokład kryty tekiem, aranżacja wnętrza w mahoniu pozwolą spędzić rejs w dobrym, żeglarskim standardzie.

 

Optimist 

Klasa jachtów jednoosobowych zaprojektowana w roku 1947 przez Clark’a Mills’a. Przeznaczona jest do szkolenia dzieci w wieku od 6 do 15 lat i jest to najprostsza droga do pokazania dzieciom żeglarstwa. Jest to łódka regatowa, jej kokpit zajmuje połowę jachtu, to najmniejsza klasa międzynarodowa i jednocześnie bardzo popularna, na całym świecie, pływa na nich ponad 150 000 dzieci, w ponad 100 krajach! Łatwa w budowie, transporcie i obsłudze. Żaglówki Optimist są niezatapialne, bardzo proste w żeglowaniu i dlatego służą do uczenia podstawowych zasad pływania regatowego. Optimisty są tym dla żeglarzy, czym Gokarty dla kierowców samochodowych takich jak nasz Robert Kubica czy Krzysztof Hołowczyc.

 

Omega

Klasa jachtów żaglowych wykorzystywany w celach regatowych i turystycznych. Posiada duży, obszerny kokpit, do którego mieszczą się cztery osoby z bagażem oraz małe zanurzenie. Jest przeznaczony głównie do żeglugi śródlądowej, z uwagi na przepisy jednak dobrze sprawdza się w miejscach takich jak np. Zatoka Pucka. Jest to jedna z najpopularniejszych klas jachtowych w Polsce, o czym świadczy niemalejąca popularność regat. Nie ma chyba żeglarza w Polsce, który w trakcie swojej żeglarskiej kariery nie spotkałby się z Omegą. Jest to konstrukcja kultowa, na której wychowały się całe pokolenia żeglarzy. Regaty odbywają się w klasach Sport i Standard, obie posiadają odrębne przepisy techniczne. Załogi rywalizują o Puchar Polski, którego zwycięzcą jest załoga z największą ilością punktów po 7 eliminacjach, Mistrzostwo Polski Klasy Omega oraz Meczowe Mistrzostwo Polski. Konstruktorem Omegi był Juliusz Sieradzki jeden z najwybitniejszych polskich konstruktorów Jachtowych.

 

11.  Dodatkowe zajęcia, plany oraz edukacja wspomagająca.

 W ramach współpracy oraz szeroko rozumianej edukacji morskiej i regionalnej w ramach zajęć oraz spotkań pozalekcyjnych przewidziane są wizyty w: Muzeum Miasta Gdyni - wydział nawigacji Uniwersytetu Morskiego - okręt muzeum Błyskawica; żaglowcu Dar Pomorza; - muzeum Emigracji w Gdyni – Infoboxie; Centrum Nauki Eksperyment; Muzeum Marynarki Wojennej; Akwarium. Planujemy również aktywnie poszukiwanie sponsorów oraz dodatkowych środków pochodzących z funduszy projektowych. Współpraca szkoły z klubem żeglarskim daje możliwość wspólnego działania na tym polu. Celem naszym jest taka kondycja finansowo-sprzętowa, która pozwoli naszym dzieciom w przyszłości brać udział w imprezach zarówno ogólnopolskich jak i zagranicznych. Nasze działania będziemy promować i udostępniać w mediach, również społecznościowych.

Yacht Klub Stal Gdynia od roku współpracuje z ZSO nr 6. Wszystkie dzieci ze szkoły, również niepełnosprawne, uczestniczyły w lekcjach żeglarstwa. Kilkakrotnie odbyły się zajęcia na wodzie, dzieci mogły od strony morza zobaczyć piękną Gdynie, oraz żeglować po Zatoce Gdańskiej. Odbyły się również lekcje w szkole, podczas których uczniowie poznali budowę łódki klasy Optimist oraz poznawali węzły żeglarskie, mogły wsiąść na łódkę i żeglować „na sucho”.  Kilkanaście osób ze Szkoły Podstawowej nr 53 regularnie uczęszcza na zajęcia Szkółki Żeglarskiej od momentu utworzenia placówki. Zatem współpraca pomiędzy YK Stal a SP 53 już teraz przynosi wymierne korzyści. Dzięki entuzjazmowi dyrekcji, rady rodziców oraz trenerów klubowych, mogliśmy młodym ludziom pokazać piękno żeglarstwa, jego walory wychowawcze oraz zwyczajną radość z uprawiania sportu. Wierzymy, iż przyszła klasa żeglarska w SP 53 będzie kolejnym krokiem w rozwoju tej dyscypliny sportowej. Mamy nadzieję, że oprócz rugby i koszykówki, uda nam się uczynić żeglarstwo typowo gdyńskim sportem - wizytówką Gdyni. Uważamy, iż w tym celu niezbędna jest praca u podstaw, zatem już od szkół podstawowych chcemy zaznajamiać młodych ludzi z tym sportem. Część z nich być – może w przyszłości zostanie Gdyńskimi następcami Mateusza Kusznierewicza, Zygi Perlickiego, Romana Paszke i wielu innych żeglarskich sportowców, część z nich natomiast traktować będzie żeglarstwo jakie sportowe hobby, sposób na relaks i aktywne spędzanie czasu. Chcielibyśmy, aby kluby żeglarskie znowu tętniły życiem, aby pojawiały się nowe klasy sportowe, aby jachting po prostu tętnił życiem w naszym mieście.

 

 

Projekt wykonali:              

 

1.     Małgorzata Onasch

Nauczyciel dyplomowany koordynator projektu w SP 53

2.     Sławomir Wierzchowski

Trener żeglarstwa koordynator projektu w YK Stal

3.     Wojciech Ogrodnik

Adiunkt w Instytucie Socjologii

Uniwersytetu Warszawskiego

Rada Rodziców SP 53

 

 

 

 

Wiele przygotowań, zaangażowania i Wielki Dzień w ostatnią sobotę! Bardzo serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy zechcieli odwiedzić progi naszej szkoły i zapoznać się z jej ofertą edukacyjną. Mamy nadzieję, iż przygotowany przez nas program Dnia Otwartego przybliżył Państwu metody pracy stosowane w naszej szkole.

Ponadto nasze gorące podziękowania kierujemy do Rady Rodziców oraz wszystkich Rodziców, którzy poświęcili swój wolny czas, aby nas wesprzeć swoją obecnością i pomocą.

Wielkie wyrazy uznania dla p. Marty Szczebelskiej, za przepiękne wesołe portrety, które już można oglądać i pobierać na naszym profilu na Facebook'u. 

Dziękujemy Marcelince Błaszczyk i jej partnerowi Alanowi Kaczmarczykowi za wspaniały pokaz taneczny. Pokaz przygotowano w Klubie Tanecznym Latino Cafe pod opieką trenera Ernesta Kaczmarczyka.

Szczególne podziękowania kierujemy do instytucji i osób stale współpracujących i wspomagających nasze działania.

Dziękujemy:

p. Katarzynie Lamży- Ogrodnik, p. Małgorzacie Ptaszyńskiej- Onasch i Bystrzakowi,

p. kmdr Leszkowi Kajetanowi Kilanowskiemu i p. Sławomirowi Wierzchowskiemu z Yacht Klubu Stal Gdynia,

p. Katarzynie Dydek i zawodniczkom Klubu Basket 90 Gdynia,

p. Rafałowi Langowskiemu z Akademii Piłkarskiej Pomorzanin.

To był wspaniały dzień! Dziękujemy i zapraszamy!

 

 

Przypominamy, że w najbliższy czwartek, 15 marca 2018 r.  w godz.: 17:00-18:00 odbędą się konsultacje z nauczycielami. Zapraszamy!

 

Wszyscy ruszyliśmy do pracy, tniemy, kleimy i dzięki temu pomimo pluchy na dworze u nas już wiosna!

Dla naszych uczniów i ich rodzin również przygotowaliśmy małe, kreatywne wyzwanie!

W związku ze zbliżającymi się świętami Wielkiej Nocy zapraszamy do udziału w rodzinnym konkursie na Najpiękniejszą Palmę Wielkanocną.

Zapraszamy do zapoznania się z regulaminem konkursu.

 

REGULAMIN KONKURSU NA NAJPIĘKNIEJSZĄ RODZINNĄ  PALMĘ WIELKANOCNĄ zwanego dalej „Konkursem”, organizowanego przez Szkołę Podstawową nr 53 w Gdyni.

1.Cele Konkursu:

 - popularyzowanie oraz kultywowanie tradycji i zwyczajów wielkanocnych związanych z Niedzielą Palmową oraz Wielkanocą,

- popularyzacja sztuki i rękodzieła w twórczości dzieci, młodzieży i osób dorosłych,

- pogłębienie wiedzy na temat symboliki i znaczenia palmy wielkanocnej w obrzędowości ludowej

 - integracja społeczności lokalnej,

-pogłębienie więzi rodzinnych.

2. Konkurs ma charakter otwarty - uczestnikami Konkursu mogą być

1) dzieci przedszkolne,

2) uczniowie szkół podstawowych -klasy 1-3

3)praca konkursowa powinna być wykonana wspólnie z członkami rodziny (rodzeństwem, rodzicami, dziadkami).

3. Zasady uczestnictwa w Konkursie:

1) warunkiem uczestnictwa w Konkursie jest wykonanie tradycyjnej plamy wielkanocnej w technice: - materiały naturalne (żarnowiec, bukszpan, bazie, suche kwiaty, wydmuszki, wstążki, bibuła itp.) Uwaga: fabrycznie wyprodukowane, gotowe palmy oraz palmy zawierające większość sztucznych elementów nie będą brane pod uwagę, przy ocenie w ramach Konkursu;

 - wysokość palmy musi wynosić minimum 100 cm.

2) palma ma być wykonana podczas pracy wspólnej, rodzinnej.

3) każda palma zgłoszona do Konkursu musi być oznaczona trwałą „wizytówką”, mocno przytwierdzoną do palmy, zawierającą następujące informacje: imiona i nazwiska twórców, wiek dziecka i klasę.

4. Czas trwania konkursu:

Konkurs ogłoszony zostaje w dn. 08.03.2017 r.

Prace konkursowa należy dostarczyć do pań: Magdaleny Zasadzińskiej, Aleksandry Stosik w dniach 12-23.03.2018r. 

Po terminie prace nie będą przyjmowane! 

Ogłoszenie wyników konkursu oraz wręczenie nagród nastąpi  28 marca 2018r.

 Kryteria oceny prac konkursowych:

1.Głównym kryterium oceny prac będą walory artystyczne i estetyczne, rodzaj wykorzystanych materiałów oraz nawiązanie do tradycji.

  1. Prace uszkodzone nie będą brane pod uwagę.
  2. Oceny prac dokona jury powołane przez organizatorów.
  3. Ocena prac odbywać się będzie w jednej kategorii – przyznane zostanie I, II i  III miejsce. Jury może przyznać dodatkowe nagrody i wyróżnienia w zależności od ilości i poziomu prac.
  4. Dla zwycięzców konkursu organizatorzy przewidują dyplomy oraz nagrody.

 

Dziś, tj. 6 marca, w klasie 1 a wielkie poruszenie. Nadszedł czas na...

No właśnie, to dziś nasi uczniowie odkrywali tajemnice czasu i zegara. Była to wspaniała nauka i zabawa.

Danuta Durowska

 

 

 

Serdecznie gratulujemy naszym uczennicom, Mai Ceglarz i Oli Wróblewskiej wspaniałego występu w Konkursie Piosenki Dziecięcej i Młodzieżowej - Mini Gdynia Open 2018.

W naszych grupach 0 turlamy, liczymy, rysujemy, bo każdy sposób na naukę liczenia jest dobry. Nasze zajęcia to praca w parach, w grupach i samodzielna, a wszystko wg zasad planu daltońskiego. Poznajemy mniejsze,większe, równe, parzyste, nieparzyste. Liczymy,rachujemy, łączymy, uzupełniamy, kodujemy- dzięki ćwiczeniom jesteśmy coraz lepsi. Bo nasza nauka to również przyjemność, a my lubimy uczyć się przez zabawę!

Aleksandra Grabowska- Stosik

Magdalena Zasadzińska